13 Урок. Евхаристический канон -- окончание Литургии

Конспект урока
 
Евхаристический канон
Евхаристический канон начинается призывом диакона:  Станем добре, станем со страхом, вонмем, Святое Возношение в мире приносити.
Лик начинает песнопение, которое называется «Милость мира».
Благословение священника: Благодать Господа нашего иисуса Христа и любы Бога и Отца и причастие Святаго Духа, буди со всеми вами.
Затем Священник тайно читает молитвы, в которых обращается к Богу Отцу, и благодарит (ведь Евхаристия — это благодарение) Его за бескровную Жертву Христову и за все благодеяния, которые Он излил на род человеческий.
В определённое время священник указывает на Святые Дары и произносит те слова, которые Спаситель произнес на Тайной Вечери:
Приимите, ядите, Сие есть Тело Мое, еже за вы ломимое во оставление грехов.
Пийте от нея вси, сия есть Кровь Моя Новаго Завета, яже за вы и за многи изливаемая во оставление грехов.
Читает молитву над Святыми Дарами и благословляет их. И совершается чудо преосуществления Святых Даров. Все, кто находится в алтаре и в храме благоговейно кланяются Телу и Крови Христовым.
О том, что настало время и нам поклониться мы можем узнать по звону кадила, доносящемуся из алтаря и по возгласу Священника: Изрядно о Пресвятей, Пречистей, Преблагословенней, Славней Владычице нашей Богородице и Приснодеве Марии.
Лик в ответ на возглас священника поет хвалебную песнь Божией Матери: «Достойно есть».
Священник про себя поминает живых и усопших православных по именам, а вслух Святейшего Патриарха Кирилла.
В конце канона, как и в начале его священник благословляет молящихся:  И да будут милости Великаго Бога и Спаса нашего Иисуса Христа со всеми вами.
А лик отвечает: И со духом твоим (то есть, пусть милости Божии будут с духом священника).
Приготовление ко Св. Причащению
Ектения «Вся Святыя помянувши».
Молитва Господня
Мир всем
Возглас священника: Святая Святым!
То есть, Святые Дары для Святых. Пусть Святые христиане, собравшиеся в этот день в храме причастятся Святых Даров. Святыми здесь называются не те Угодники, которые живут на Небесах, а молящиеся в храме люди. Каждый сам себя должен считать грешником, а другого святым.
(За)причастный стих поет лик. На каждый день седмицы свой стих. Стих называется запричастным, но приставка за, в данном случае заменяет приставку перед, поскольку стих этот «передпричастный».
Причащение
Первыми из всех причащаются в алтаре священнослужители: священники и диаконы.
Причастившись, священник дробит Святой Агнец на части, для причастников, ожидающих в храме. И погружает эти части в Св. Чашу с Кровью Христовой.
Когда все приготовлено, отверзаются царские врата и совершается причащение верующих. Первыми причащаются монахи, за ними дети, потом взрослые. Каждый сознательный христианин старается причаститься в числе последних, чтобы не оказаться другом гордому фарисею, красовавшемуся впереди всех.
Окончание Литургии
Погружение частиц. Вернувшись в алтарь, священник ставит Св. Чашу на престол и высыпает в нее те частицы, которые были вынуты из просфор в начале службы, на проскомидии, прося у Бога Честною Кровью отмыть грехи всех, кого поминали на этой службе.
Перенесение Святых Даров с Престола на жертвенник
Ектения «Прости приимше»
Заамвонная молитва. Священник на эту молитву выходит из алтаря и спускается вниз с возвышения (амвона). Хотя и называется заамвонная, за в смысле перед амвоном.
Отпуст
Многолетие (поет лик).
  
Последование Божественной Литургии
(продолжение и окончание)
Евхаристический канон
Диакон: Станем добре, станем со страхом, вонмем, Святое Возношение в мире приносити.
Хор: Милость мира, Жертву хваления.
Иерей: Благодать Господа нашего Иисуса Христа, и любы Бога и Отца, и причастие Святаго Духа, буди со всеми вами.
Хор: И со духом твоим.
Иерей: Горе имеим сердца.
Хор: Имамы ко Господу.
Иерей: Благодарим Господа.
Хор: Достойно и праведно есть покланятися Отцу и Сыну и Святому Духу, Троице Единосущной и Нераздельней.
Иерей: Победную песнь поюще, вопиюще, взывающе и глаголюще:
Хор: Свят, Свят, Свят Господь Саваоф, исполнь Небо и земля славы Твоея; осанна в вышних, благословен Грядый во Имя Господне, осанна в вышних.
Иерей: Приимите, ядите, Сие есть Тело Мое, еже за вы ломимое во оставление грехов.
Хор: Аминь.
Иерей: Пийте от нея вси, сия есть Кровь Моя Новаго Завета, яже за вы и за многи изливаемая во оставление грехов.
Хор: Аминь.
Иерей: Твоя от Твоих Тебе приносяще о всех и за вся. 
Хор: Тебе поем, Тебе благословим, Тебе благодарим, Господи, и молим Ти ся. Боже наш.
Священник читает в алтаре тайные молитвы и благословляет Святые Дары. И Господь в это время претворяет хлеб и вино в Честное Тело и Святую Кровь Господа Нашего Иисуса Христа.
Священник про себя молится и говорит, что «сия словесная служба», приносится о всех Святых, а вслух произносит:
Изрядно о Пресвятей, Пречистей, Преблагословенней, Славней Владычице нашей Богородице и Приснодеве Марии.
Изрядно потому, что прежде всех Святых мы Призываем на помощь Пречистую Владычицу. А лик сразу же начинает петь гимн в честь Матери Божией, который мы всегда воспеваем, когда желаем поблагодарить Бога
Достойно есть, яко воистинну блажити Тя, Богородицу, Присноблаженную и Пренепорочную и Матерь Бога нашего. Честнейшую Херувим и Славнейшую без сравнения Серафим, без истления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу Тя величаем.
Иерей: В первых помяни Господи, Великаго Господина и Отца нашего (имярек), Святейшаго Патриарха Московскаго и всея Руси, и Господина нашего Преосвященнейшаго (имя епархиального епископа), ихже даруй святым Твоим Церквам в мире, целых, честных, здравых, долгоденствующих, право правящих слово Твоей истины.
Хор: И всех и вся. То есть помяни, Господи всех православных христиан мужеского пола — всех, и женского – вся.
Иерей: И даждь нам единеми усты и единем сердцем славити и воспевати Пречестное и Великолепное Имя Твое, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков.
Хор: Аминь.
Иерей: И да будут милости Великаго Бога и Спаса нашего Иисуса Христа со всеми вами.
Хор: И со духом твоим.
Этим благословением оканчивается Евхаристический канон и начинаются молитвы подготовительные ко Святому Причащению. В этих молитвах мы просим, чтобы Господь принял Честные Дары в Свой небесный жертвенник, а нас сделал достойными Св. Причатия и благодаря Сему Причастию даровал нам различные блага для временной жизни и вечной.
 
Приготовление ко Св. Причащению
Ектения просительная
Диакон: Вся Cвятыя помянувше, паки и паки миром Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О принесенных и освященных Честных Дарех, Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: Яко да Человеколюбец Бог наш, приемь я во святый, и пренебесный, и мысленный Свой Жертвенник, в воню благоухания духовнаго, возниспослет нам Божественную благодать и дар Святаго Духа, помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: О избавится нам от всякия скорби, гнева и нужды, Господу помолимся.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Твоею благодатию.
Хор: Господи, помилуй.
Диакон: Дне всего совершенна, свята, мирна и безгрешна, у Господа просим.
Хор: Подай, Господи.
Диакон: Ангела мирна, верна наставника, хранителя душ и телес наших, у Господа просим.
Хор: Подай, Господи.
Диакон: Прощения и оставления грехов и прегрешений наших, у Господа просим.
Хор: Подай, Господи.
Диакон: Добрых и полезных душам нашим и мира мирови, у Господа просим.
Хор: Подай, Господи.
Диакон: Прочее время живота нашего в мире и покаянии скончати, у Господа просим.
Хор: Подай, Господи.
Диакон: Христианския кончины живота нашего, безболезнены, непостыдны, мирны, и добраго ответа на Страшнем Судищи Христове, просим.
Хор: Подай, Господи.
Диакон: Соединение веры и причастие Святаго Духа испросивше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.
Хор: Тебе, Господи.
Иерей: И сподоби нас, Владыко, со дерзновением, неосужденно смети призывати Тебе, Небеснаго Бога Отца, и глаголати:
Отче наш
Лик (или все молящиеся): Отче наш, Иже еси на Небесех! Да святится Имя Твое, да приидет Царствие Твое, да будет воля Твоя, яко на небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь, и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.
Иерей: Яко Твое есть Царство, и сила, и слава. Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков.
Хор: Аминь.
Иерей: Мир всем.
Хор: И духови твоему.
Диакон: Главы ваша Господеви приклоните.
Хор: Тебе, Господи.
Иерей: Благодатию, и щедротами, и человеколюбием Единороднаго Сына Твоего, с Нимже благословен еси, со Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно и во веки веков.
Хор: Аминь.
Диакон: Вонмем.
Иерей: Святая святым.
Хор: Един Свят, един Господь Иисус Христос, во славу Бога Отца. Аминь.
 
 Причащение
В алтаре причащаются священнослужители, а лик исполняет запричастный стих -  оканчивающийся троекратным «Аллилуиа». 
Вот, например, запричастный стих воскресного дня: Хвалите Господа с небес, хвалите Его в вышних. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
Пока в алтаре совершается причащение священнослужителей и готовятся Святые Дары для причащения верующих, лик исполняет различные церковные песнопения: стихиры, тропари, псалмы, положенные на ноты.
Причащение мирян
Наконец, все готово для причащения молящихся. Открываются царские врата. Диакон, выносит Святую Чашу, возглашает: Со страхом Божиим и верою приступите!
Лик: Благословен Грядый во Имя Господне, Бог Господь и явися нам.
Иерей произносит вслух три кратких молитвы для тех, кто подготовился к Св. Причащению:
1. Верую, Господи, и исповедую, яко Ты еси воистину Христос, Сын Бога живаго, пришедый в мир грешныя спасти, от них же первый есмь аз. Еще верую, яко Cие есть самое Пречистое Тело Твое, и сия есть самая Честная Кровь Твоя. Молюся убо Тебе: помилуй мя, и прости ми прегрешения моя, вольная и невольная, яже словом, яже делом, яже ведением и неведением, и сподоби мя неосужденно причаститися Пречистых Твоих Таинств, во оставление грехов, и в Жизнь Вечную. Аминь.
2. Вечери Твоея Тайныя днесь, Сыне Божий, причастника мя приими; не бо врагом Твом тайну повем, ни лобзания Ти дам, яко Ииуда, но яко разбойник исповедаю Тя: помяни мя, Господи, во Царствии Твом.
3. Да не в суд или во осуждение будет мне причащение Святых Твоих Таин, Господи, но во исцеление души и тела. Аминь.
 
Причащая каждого человека священник молитвено произносит: Причащается раб Божий (имя рек) Честнаго и Святаго Тела и Крове Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, во оставление грехов его и в Жизнь Вечную.
А лик во все время Причащения поет: Тело Христово приимите, Источника безсмертнаго вкусите.
Когда причастится последний человек, священник с диаконом возвращаются со Святыми Дарами в алтарь.
Окончание Литургии
Молитвы и песнопения в конце Божественной Литургии содержат благодарение Богу за Св. Причащение и прошение, чтобы Господь сохранил в нас неповрежденным сие Богатство, благословил выйти из храма на добрые дела и послушания.
Иерей: Спаси, Боже, люди Твоя и благослови достояние Твое.
Лик: Видехом Свет истинный, прияхом Духа Небеснаго, обретохом веру истинную, Нераздельней Троице покланяемся: Та бо нас спасла есть.
Иерей: Всегда, ныне и присно и во веки веков.
Лик: Аминь. Да исполнятся уста наша хваления Твоего, Господи, яко да поем славу Твою, яко сподобил еси нас причаститися Святым Твоим, Божественным, Безсмертным и Животворящим Тайнам; соблюди нас во Твоей святыни, весь день поучатися правде Твоей. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа.
Ектения
Диакон: Про́сти приимше Божественных, Святых, Пречистых, Безсмертных, Небесных и Животворящих, Страшных Христовых Тайн, достойно благодарим Господа.
Лик: Господи, помилуй.
Диакон: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.
Лик: Господи, помилуй.
Диакон: День весь совершен, свят, мирен и безгрешен испросивше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.
Лик: Тебе, Господи.
Иерей: Яко Ты еси Освящение наше, и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков,
Лик: Аминь.
Иерей: С миром изыдем.
Лик: О имени Господни.
Диакон: Господу помолимся.
Лик: Господи, помилуй.
Молитва заамвонная
Благословляяй благословящия Тя, Господи, и освящаяй на Тя уповающия, спаси люди Твоя и благослови достояние Твое, исполнение Церкве Твоея сохрани, освяти любящия благолепие дому Твоему. Ты тех возпрослави Божественною Твоею силою и не остави нас, уповающих на Тя. Мир мирови Твоему даруй, Церквам Твоим, священником, воинству и всем людем Твоим. Яко всякое даяние благо и всяк дар совершен свыше есть, сходяй от Тебе, Отца Светов. И Тебе славу, и благодарение, и поклонение возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.
Лик: Аминь. Буди Имя Господне благословено отныне и до века. (Tрижды)
Иерей: Благословение Господне на вас. Того благодатию и человеколюбием, всегда, ныне и присно и во веки веков.
Лик: Аминь.
Иерей: Слава Тебе, Христе Боже, Упование наше, слава Тебе.
Лик: Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. И ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Лик: Господи, помилуй (Трижды).
Лик: Благослови.
Отпуст
Иерей, держа в руках напрестольный Крест, произносит отпуст — завершительное благословение, после которого Господь отпускает нас из храма. С этим благословением можно идти в воскресную школу, домой, и т.п.
В воскресенье отпуст такой: Воскресый из мертвых, Христос, истинный Бог наш, молитвами Пречистыя Своея Матере, Святых славных и всехвальных Апостол, иже во Святых Отца нашего Иоанна, архиепископа Константина града, Златоустаго, и Святаго (храма и Святого, которого память в этот день), Святых и Праведных Богоотец Иоакима и Анны и всех Святых, помилует и спасет нас, яко Благ и Человеколюбец.
Многолетие
Лик: Великаго Господина и Отца нашего Кирилла, Святейшаго Патриарха Московскаго и всея Руси, богохранимую страну нашу Российскую, настоятеля, братию и прихожан Святаго храма сего и вся православныя христианы, Господи, сохрани их на многая лета.
После отпуста священник осеняет Крестом народ и дает его для целования молящимся, а чтец читает благодарственные молитвы; затем священник опять осеняет крестом народ и возвращается в алтарь, и наконец, царские врата и завеса закрываются.
© 2017-2020 orthosholio.ru